logo ebreguia

pic

De les muntanyes de Prades a l'Ebre

Col.lecció Azimut n.06
30 itineraris per fer en BTT, a peu o a cavall pel Baix Camp, el Priorat, la Ribera d’Ebre i el Baix Ebre

AUTOR: Josep Insa Montava

SINOPSI: En el llibre es descriuen trenta itineraris per fer en BTT, a peu o a cavall per les Muntanyes de Prades, la serra del Montsant, les Moles de Colldejou i de Llaberia, i les serres de l’Esteve, de la Creu, de Cardó i del Boix.

Ruta de Tivissa a Tivenys

Itinerari 28: Tivissa - Ermita de Sant Blai - Mas de l’Andreu - Mas de Biscorn - Ginestar - Miravet - Rasquera - Serra de Cardó - Coll de Mortero - Tivenys

Distància: 51,360 km.

Desnivells: 900 m.

Temps BTT: De tres hores i mitja a quatre i mitja, segons nivell.

Temps a peu: D’11 a 12 hores. És molt millor fer-lo en dos dies.

Cartografia: Mapa Comarcal de Catalunya. Ribera d’Ebre. Núm. 30. 1:50,000.

Descripció de la ruta

Sortim de Tivissa (a 10 km de Móra d’Ebre i a 17 km de l’Hospitalet de l’Infant), situats a la carretera que ve de l’Hospitalet. Hi tenim un entrador que més endavant dóna accés a la part alta del poble (camp de futbol), per anar a trobar el camí de l’ermita de Sant Blai.

Després del camp de futbol l’avinguda segueix i després, baixant una mica, trobem el carrer dels Padrells i una fàbrica d’embalatges de cartró.

km 0. Indicador. Aquí posem el comptaquilòmetres a zero i seguim el camí asfaltat avall per trobar ràpidament una desviació a l’esquerra.

km 0,710. La pujada és ben forta i formigonada. Rètol a l’ermita de Sant Blai.

km 1,100. Ens ve un respir per pista de terra i baixem un xic per creuar l’Estret i el barranc de Sant Blai, amb unes altives parets rocoses. La pujada es torna a redreçar amunt. Passem per una font. No cal dir que també és de Sant Blai, així com l’ermita que tenim al damunt.

km 2,100. Som al davant de l’ermita, de proporcions força grans i envoltada de xiprers i taules. Seguim amunt i donem per acabat el pis formigonat.

km 2,880. Arribem a un collet; és el de Ventall, de 470 m. Deixem la pista que va cap a l’esquerra. (Indicadors) Fa estona que seguim el GR-7, senyalitzat amb blanc i vermell, com sempre. El seguim recte avall. Deixem les runes del mas de Rojals a l’esquerra.

km 3,770. Arribem a la pista que havíem deixat al sortir de Tivissa; ve de coll de Maula, i la seguim per l’esquerra avall.

km 5,460. Hem baixat fort (pal indicador: 'els Clots'). Possibilitat d’anar a veure unes pintures rupestres. Ara pugem una mica i tornem a baixar. Terreny més àrid amb garriga. Pintures rupestres a 10 minuts, a les coves del Pi, la del Ramat i del Cingle.

km 6,210. Collet amb un espectacular mas de quatre plantes; és el de l’Andreu. Continuem baixant per pista de terra.

km 7,100. Coll Roig. Tenim bones vistes damunt la Plana del Burgar i al damunt les muntanyes de la serra de Cardó, de Pàndols i de Cavalls i el poble de Rasquera.

km 8,170. Hem arribat al mas de Biscorn, molt ben situat i amb una font d’aigua a la part dreta de l’esplanada, amb dues grans rodes de molí que donen fe de la collita de la comarca. Seguim baixant ràpidament.

km 8,640. Desviació a la dreta. És la nostra, però uns metres més avall hi tenim un pal indicador i un ramal que s’ajunta al primer. Si anem directament a Rasquera a peu ens cal seguir el GR recte avall. També per anar al Perelló, variant d’aquest itinerari adjunt. Nosaltres ens desviem per la dreta camí de Ginestar. Ara el camí-pista és més planer i anem ja envoltats de pins, i més endavant de conreus d’olivers i ametllers, amb algun maset.

km 11,400. Quatre camins. Seguim recte avall planejant.

km 11,730. Arribem a una pista en més bon estat i seguim recte avall. Poc més endavant ja veiem el poble de Rasquera, al peu de la serra de Cardó.

km 13,940. Deixem una pista a l’esquerra i seguim avall.

km 14,770. Tenim una baixada asfaltada, amb el barranc de Gàfols al fons.

km 15,350. Hem creuat el llit del barranc i som a la carretera de Móra per la dreta i Tortosa per l’esquerra. La seguim uns metres per l’esquerra avall i ens decantem ràpidament uns 150 m per la dreta seguint el llit del barranc de Gàfols, ple de còdols.

km 15,820. Topem amb un camí travesser. Com que en cosa d’1,5 km tenim per la dreta el poble de Ginestar, ens hi arribem tot passant per camps plens d’arbres fruiters que fan molt de goig.

km 17,350. Som a Ginestar, on podem donar una volta per fer-nos càrrec d’un poble de la Ribera de l’Ebre. Al poble hi trobem de tot: botigues, bars, restaurants, etc. Després retornem pel mateix camí fins a retrobar el llit del barranc de Gàfols, on seguim recte.

km 19,500. Arribem davant d’una masia enrunada i el camí s’ha acabat en sec. Anem uns metres cap a la dreta per veure el majestuós llit del riu Ebre envoltat d’arbres de ribera, i per continuar fins al pas de barca. Ens cal pujar pel costat de les runes a dalt de la carretera per un petit rastre que hi permet de pujar-hi amb la bici al coll. Una vegada a la carretera la seguim per la dreta amunt.

km 20,300. Ens desviem per la dreta per arribar al pas de barca i poder creuar el riu amb la barca. És dels pocs passos existents en l’actualitat. Si la barca és a la riba contrària ens caldrà cridar per fer-se veure i vindran a recollir-nos.

km 22,000. Som al bell poble de Miravet. Val molt la pena de conèixer l’indret, molt bonic i ben situat arran del riu mateix i escalonat fins als peus de l’altívol castell. També cal visitar el barri dels terrissaires, on podrem observar els tallers artesanals. Sortim de Miravet pel mateix camí pel qual hem arribat, cap al pas de la barca. Passem l’Ebre i pugem cap a la carretera. La seguim per la dreta, en direcció a Tortosa.

km 24,700. Passat el pont damunt de la riera del Comte, a l’esquerra trobem un camí que baixa cap al llit de la riera (carretera vella). També podem accedir a la riera una mica abans d’arribar al pont, però si ha plogut molt i baixa la riera ens caldrà passar per l’aigua.

km 24,950. Abans de creuar la llera de la riera ens desviem per un camí que s’inicia a la dreta. Uns vuitanta metres més endavant ho tornem a fer, també per la dreta i amunt. Després planeja, amb conreus d’oliveres i ametllers amb marges de pedra seca. A sota, hi tenim el barranc de les Sorts, amb força pinar.

km 25,750. Passem pel davant d’un maset amb un garrofer i una figuera força grans. Seguim recte amunt.

km 25,950. A l’esquerra hi tenim un camí cadenat. Seguim avall tot creuant el barranc i pugem cap a un maset blanc. Uns metres més i ens desviem cap a l’esquerra.

km 26,300. Arribem a la carretera vella i per l’esquerra guanyem en cosa de cent metres la nova; la seguim per l’esquerra amunt tot passant pel davant de la benzinera. Continuem amunt fins a trobar la desviació per entrar a Rasquera.

km 28,650. Som a Rasquera. Trobem una font rodona i blanca. Ens cal donar una volta pels carrers més antics, amb molt caràcter. Amb una mica de sort podrem veure alguna dona que fa cabassos de palma de margalló. No ens oblidem, abans de marxar, de tastar els pastissets de qualsevol forn; són exquisits. Per marxar cap a Cardó ho fem decantant-nos de davant de la font cap a la dreta per la carretera que hi puja. Hi tenim un rètol (Cardó no té cap altre accés que aquest des de Rasquera). De sortida ja puja fort.

km 34,100. A la dreta hem vist mig amagats els masos de Comanegra. El pas hi és barrat. Seguim amunt tranquil·lament, dosificant les forces, ja que encara queda desnivell per guanyar.

km 34,750. Ara la carretera va molt penjada i la vista és molt extensa, amb penya-segats arreu.

km 35,750. El pendent s’accentua i poc després passem un túnel. A l’altre costat hi tenim tot el conjunt de l’antic balneari i, als seus peus, la paret de roca per on queia la cascada d’aigua molt espectacularment.

km 37,750. Arribem a una placeta asfaltada davant de la tanca que no permet de visitar res de res; l’empresa de les aigües de Cardó no en permet la visita. Aquí hi ha una font que curiosament sempre està seca. Continuem la nostra ruta per una pista de terra que surt de l’entrada de la placeta a l’esquerra tal com hem vingut.

km 38,000. A la dreta i al costat d’un pi gros arrenca un caminet que duu a l’ermita de Santa Teresa (per al vostre coneixement us diré que a prop d’aquí hi teniu un ramell d’ermites, totes molt ben situades). Seguim amunt.

km 38,180. En un revolt a la dreta, ens aturem. Al davant hi tenim l’ermita de la Columna, molt espectacular tota ella. És a prop i a més hi ha una font. Després, seguim pujant i hi trobem ja l’antic camí que era l’únic per anar a Cardó des de Tivenys. Com veurem, estava empedrat en molts trams; hi passaven tartanes estirades per animals que portaven la clientela per anar a prendre les aigües del balneari.

km 39,330. A la dreta tenim una bona vista de tot el conjunt d’edificis del balneari. Ara el camí és més rocós i dolentot, amb marges de pedra seca al costat de la vall.

km 40,810. Hem arribat al coll de Mortero, a 700 m d’alçada. Per l’esquerra arrenca un corriol que puja pel vessant nord de la muntanya cap a la Creu de Santos, el cim de la serra de Cardó més alt, amb 942 m. S’hi puja en cosa de 45 minuts. És una opció a tenir en compte. La vista és de les millors de la zona. Ara ja tot és de cara avall, però no ens creguem que tot serà flors i violes, ja que bona part és una baixada d’allò més forta. El terreny és molt dolentot i pedregós, així que tranquil·litat. Si anem a peu, hi tenim dreceres que ens faran fer més via, per tal de tallar les ziga-zagues.

km 41,180. Deixem un camí a la dreta que puja a dalt d’uns corrals que es veuen sota una cinglera. Tenim, a tocar, una font per a beure el bestiar. El camí en molts llocs és totalment penjat, fet de pedra seca.

km 42,330. Ara canviem de vessant tot creuant el llit del barranc. El terreny és aspre, amb garriga i pedra per arreu.

km 43,380. Arribem a un collet amb un pi solitari. Hi tenim molt bona vista (si el dia és clar); veiem el curs del riu Ebre amb el poble de Xerta. Al fons, els Ports de Beseit amb el poblet de Paüls a mig aire. Seguim amb el pis molt pedregós. Tornem a fer ziga-zagues per perdre desnivell ràpidament.

km 45,080. Tenim a la dreta el maset de Mortero. Ara l’estat de la pista millora molt, i ens permetrà baixar més tranquil·lament, tot deixant masos enrunats pel camí.

km 50,000. Casa nova amb conreus d’oliveres i ametllers.

km 50,800. Deixem un camí a la dreta i poc després un a l’esquerra.

km 51,210. Primeres cases del poble de Tivenys. El carrer té tot l’aspecte i caràcter dels pobles de la Ribera. Baixem fort. El poble de Tivenys és d’aquells que, venint de Cardó, no el veus fins que hi entres. Quan passem per davant de l’Ajuntament hi veiem un forn de pa. Val la pena entrar-hi; hi venen pastissets molt bons.

km 51,360. Som a la carretera amb una font a la dreta. Hi teniu bars, botigues, etc.

Punts d’aigua: Tivissa. Sant Blai. Mas de Biscorn. Ginestar. Miravet. Rasquera. Cardó —no es pot assegurar—. Font de la Columna, a l’ermita. Font sota el coll de Mortero. Tivenys.

Recorregut total

Itinerari llarg, potser el que més. Només tenim dos desnivells importants: un, al sortir de Tivissa fins damunt de Sant Blai, i l’altre, de Rasquera a l’antic balneari de Cardó, fins al coll de Mortero. Tota la resta és pla i de cara avall. El paisatge és molt variat; muntanyes al principi i al final. Les primeres fa uns anys varen ser devastades pels focs i les darreres també. Per tal motiu en molts llocs són absents els boscos de pi blanc i les alzines que l’ornamentaven. Com a coses interessants, tenim que al terme de Tivissa és molt convenient conèixer la ruta dels ibers en diferents poblats, i les pintures rupestres. El poble en si mateix té racons amb molt de regust d’abans i els seus carrers fan molt de goig. L’ermita de Sant Blai ens ve de passada i està molt ben arranjada, amb aigua, taules i pins, a més de la bellesa de l’indret.

FotoAmpliar mapa-ruta

Per arribar a Ginestar ens despengem avall tot contemplant antics masos fins fa poc habitats temporalment. Arribem a la plana del Burgar, molt conreada d’oliveres i d’ametllers i solcada per diferents barrancs tots plens de còdols. El poble de Ginestar es troba gairebé a la riba esquerra del gran riu Ebre. Creuem camps de fruiters per guanyar el pas de barca, de tota la vida, i arribar-nos al bell poble de Miravet, on passem una bona estona mirant la terrissa artesanal, passejant pels seus carrers i contemplant el seu castell de l’antic orde del Temple. Després ens enfilem fins a Rasquera, amb alguns racons i carrers medievals on podem veure encara com les dones fan cabassos de la palma del margalló. A l’antic balneari de Cardó ara hi comercialitzen l’aigua, però pel seu voltant hi tenim un rosari d’ermites, algunes derruïdes i d’altres que no ho són tant. La de la Columna és molt singular. Seguim amunt fins al coll de Mortero, on anem a tocar el cim d’aquestes muntanyes, la Creu de Santos. I ja no ens queda més que fer l’últim descens fins a les riberes del riu Ebre a Tivenys. Aquest itinerari es pot fer en un dia o partir-lo en dos, depenent de la pressa i del mitjà de locomoció.

De Tivissa a Miravet

FotoAmpliar mapa-ruta

De Miravet a Tivenys

* El Mapa-guia està a la venda en Lo Racó del Temple (Miravet) i recull les rutes més destacades d'ebregjuia.com amb un directori de serveis, restaurants, allotjaments selectes i els horaris dels monuments i museus.

Telf: 656 266 398

fotos

Autor: Aurelio L. (Lo Racó del Temple)